Dikuasakan oleh Blogger.

Ahad, 29 Jun 2014

Spa Ikan 3TSNP


Spa urutan dari ikan Pelian merupakan tarikan utama di Taman Tagal Tolungan ini diuruskan oleh Komuniti Tagal Tolungan Kampung Notoruss yang diketuai oleh Puan Mathilda Gambaris. Spa Ikan atau Fish Spa Ikan Pelian di Taman Tagal Tolungan ini dilakukan berikutan sistem tagal yang diamalkan di seluruh Sabah. Dalam dialek Dusun, tagal bermaksud dilarang menangkap ikan, dan tujuan utama tagal adalah untuk memelihara alam sekitar serta ekosistem untuk memberi manfaat kepada generasi masa depan.

Disini terdapat beratus ikan pelian jinak di sepanjang sungai Moyog dan Sosopon. Pengunjung dikenakan bayaran untuk masuk iaitu sebanyak RM2.00 untuk tempatan Sabah, RM5.00 bagi dalam negara sementara pelancong luar negara bayaran sebanyak RM10.00.

Melalui bayaran tiket tersebut pengunjung boleh mandi atau berendam kaki spa ikan pelian selain mendapat kemudahan termasuk sewa pondok, bangku, elektrik, peralatan dapur dan tempat panggang. Sementara bayaran makanan ikan pelian pula ialah RM2.00 sebotol dan pengunjung amat digalakkan untuk membeli untuk menarik ikan-ikan datang dengan banyak.

Komuniti Pacos Trust dan komuniti tagal 3TSNP dengan ikan pelian.


Nota: Pancing ikan lepas juga boleh dilakukan di sungai Taman Tagal Tolungan ini dengan bayaran minimum RM15 untuk jam pertama dan kedua, tambahan RM5 untuk jam seterusnya.  

1 ulasan:

Unknown berkata...

Very well done. Will post previous photos and video clips.

 

Info Terkini

Pertandingan Pancing Lepas, KLIK SINI!!
---------------------------------------------------------
Aktiviti kraftangan tradisional diadakan setiap hujung minggu di Taman Tagal 3TSNP.

About

Taman Tagal Tolungan Sosopon Notoruss (3TSNP)
NT. 2190, Kampung Notoruss, 686 89507, km 22 Jalan Penampang-Tambunan, Penampang, Sabah.